Home / Nieuws / Copilot in model-driven Power Apps
17 november 2023
Door: Vincent Pannenborg

Copilot in model-driven Power Apps

Copilot in model-driven Power Apps
Een AI-assistent die de gegevens in jouw modelgestuurde app kan opvragen door vragen te stellen.

Introductie van Copilot voor modelgestuurde Power Apps

Microsoft Copilot voor Model-Driven Power Apps is een AI-assistent waarmee gebruikers gegevens in de app kunnen opvragen, waardoor het gemakkelijk wordt om informatie te vinden dat anders alleen mogelijk is door het bouwen van filters of het maken van rapporten. Copilot kan van elke modelgestuurde app een intelligente app maken. Dit kunnen de standaardapps zijn, zoals Sales of Customer Service Hub, of een aangepaste app.

Het biedt een geheel nieuwe conversatie-ervaring waarbij gebruikers eenvoudig vragen kunnen stellen over de gegevens in hun app en snel antwoorden ontvangen in natuurlijke taal. Copilot kan gebruikers zelfs helpen bij het navigeren door hun app. Op het moment van schrijven bevindt het zich in Preview en is alleen beschikbaar in omgevingen in de Amerikaanse regio.

Configureer Copilot in 2 stappen

De eerste stap is om Copilot op omgevingsniveau in te schakelen. Hiervoor heeft je beheerdersrechten nodig binnen de specifieke omgeving waarin je Copilot wilt inschakelen. Ga vanuit het Power Platform-beheercentrum naar Omgevingen > open de gewenste omgeving > Instellingen > Functies. Er moeten 2 opties worden ingesteld.

Instellingen Gedrag. Stel het releasekanaal voor modelgestuurde apps in op “Maandelijks kanaal”.

Functies. Schakel de tweede Copilot-optie in.

De tweede stap is het inschakelen van Copilot op tabel- en kolomniveau. Standaard doorzoekt Copilot niet alles. Jij bepaalt tot welke gegevens Copilot toegang heeft door het inschakelen van tabellen en kolommen voor zoeken, die worden opgenomen in de zoekopdrachten en antwoorden van Copilot. Standaard zijn de meeste standaardtabellen ingeschakeld voor Copilot.

Om ervoor te zorgen dat Copilot een aangepaste tabel kan gebruiken, moeten de tabelopties “Wijzigingen bijhouden” en “Weergeven in zoekresultaten” zijn ingeschakeld. Afhankelijk van de grootte van de gegevens in de tabel kan het vijftien minuten tot een volledige dag duren voordat alle gegevens beschikbaar zijn voor vragen.

Om jouw kolommen voor Copilot te configureren, opent je de tabel en selecteert je vervolgens Weergaven in de tabelhub. Open in de lijst met weergaven de Snel zoeken weergave voor de tabel. Voeg kolommen toe aan de lijst in de opties “Zoeken op…”. Zorg ervoor dat je je wijzigingen opslaat en publiceert.

De Copilot-ervaring

Op naar het leuke gedeelte. Copilot is toegankelijk via het Copilot-pictogram in de rechternavigatiebalk wanneer je een modelgestuurde app afspeelt. Het zijpaneel kan naar wens worden geopend of geminimaliseerd. Copilot kan vragen over gegevens in de app beantwoorden en je ook helpen bij het navigeren door de app. Om de kracht van Copilot te demonstreren, maak ik gebruik van de Verkoophub-app en stel ik vragen over verkoopkansen.

Je kunt vragen stellen die in vier categorieën vallen:

  1. Zoek naar gegevens waar je normaal gesproken een filter zou bouwen
  2. Inzichten die anders alleen mogelijk zijn met grafieken of rapporten
  3. Speciale commando’s

    4. Navigeer door het systeem

Laten we beginnen met vragen die doorgaans in de eerste categorie vallen, vragen waarvoor je nu een filter moet bouwen, het kolomfilter moet gebruiken en/of gegevens moet sorteren.

Het antwoord geeft de namen van de mogelijkheden, maar je kunt er nog niet veel mee doen. Een alternatief is om je vraag te beginnen met “Lijst”. Copilot geeft je vervolgens de mogelijkheid om naar een pagina te navigeren met een weergave van de relevante Opportunities.
Voorbeelden van vragen die in de tweede categorie vallen, zijn vragen waarbij waarden moeten worden berekend en/of gegevens moeten worden gegroepeerd. Deze vragen zijn heel moeilijk te beantwoorden, tenzij je tijd spendeert aan het maken van rapporten.
Copilot gaat ervan uit dat je hier de gemiddelde waarde wilt zien op basis van de “geschatte omzet” van openstaande verkoopkansen. Er zijn twee omzet velden. Om de waarde van gewonnen kansen te bepalen, moet je dus specifieker zijn.
Laten we nu een stap verder gaan en Copilot echt op de proef stellen.
Een voorbeeld van een speciaal commando is Summarize.
Copilot kan je ook helpen bij het navigeren door de app.
Dit gebruik van AI om gegevens op te vragen is echt een boeiende ontwikkeling. Niet iedereen is een expert in het bouwen van filters, laat staan ​​het bouwen van rapporten. Met Copilot kun je de gewenste informatie vinden door simpelweg de juiste vragen te stellen.

Veel plezier met vragen!