Benieuwd wat Dynamic People voor u kan betekenen?

+ 31 (0) 20 303 24 70
Logo
Blogs CE
24 augustus 2021 Marwin hogeterp

De 6 belangrijkste functionaliteiten van de Release Wave 2 (2021)

wave

De vakantie is weer voorbij voor velen en dat betekent ook dat er binnenkort weer een nieuwe (grote) release van Dynamics 365 en het Power Platform aan komt. Dit is altijd een spannende én leuke tijd voor ons als consultants. Het biedt ons namelijk weer nieuwe functionaliteiten, die wij kunnen toepassen bij het oplossen van vraagstukken vanuit onze klanten.

Voor wie nog niet op de hoogte is van deze halfjaarlijkse updates vanuit Microsoft: zijn er een tweetal release waves per jaar, waarna de updates over een beperkte periode worden uitgerold in de systemen. Deze updates gelden voor zowel Dynamics 365 als het Microsoft Power Platform, waarbij je gelijk de samenhang kunt zien tussen deze verschillende apps. In het verleden waren de toevoegingen van functionaliteiten voornamelijk op de individuele applicaties gericht, maar tegenwoordig worden veel uitbreidingen juist toegepast om de apps beter en meer geïntegreerd met elkaar te laten werken.

Als we kijken naar Release Wave 2 zijn er weer honderden nieuwe functionaliteiten bijgekomen voor de verschillende applicaties. Deze worden altijd weergegeven in een 370 pagina tellende pdf bestand. Om het jullie makkelijker te maken, licht ik de (voor mij) 6 belangrijkste, nieuwe functionaliteiten uit deze Release Wave uit.

 

1. Verdere integratie van Dynamics 365 met MS Teams

Eén van de belangrijkste focuspunten vanuit het Microsoft development team is de verdere integratie tussen Dynamics 365 en MS Teams. Al enige tijd is er de mogelijkheid om jouw Dynamics 365 records te koppelen aan MS Teams. Dit maakt samenwerken tussen jou en je teamleden veel makkelijker door inhoudelijke Dynamics 365 gegevens weer te geven in MS Teams (om bijvoorbeeld sales deals gemakkelijker te sluiten).

Deze koppeling wordt verder uitgebreid met nog meer mogelijkheden, zoals de mogelijkheid om MS Teams meetings aan te maken vanuit de activiteiten in Dynamics 365. Ook wordt het mogelijk om de MS Teams meetings bij te wonen, door middel van een knop in Dynamics 365.

Om de integratie nóg meer te verbeteren heeft Microsoft ervoor gezorgd dat je tijdens een MS Teams meeting aantekeningen kunt maken in MS Teams, waarbij deze aantekeningen automatisch gesynchroniseerd worden met het gelinkte Dynamics 365 record.

De laatste functionaliteit is de @mention die Microsoft in de tijdlijn heeft ingebouwd. Als jij iemand benoemd met een @mention in de tijdlijn van Dynamics 365, wordt er automatisch een notificatie gestuurd richting de chat van de gebruiker in Microsoft Teams.

 

2. Mobiele App Sales

Een andere, al eerder aangekondigde update voor de Dynamics 365 Sales gebruikers is de nieuwe mobiele Sales app. Met de nieuwe mobiele Sales app is het mogelijk om snel business kaartjes te scannen of om handgeschreven notities in te scannen en te laten vertalen naar digitale teksten.

Het is altijd een wens geweest om na een telefoongesprek direct een andere activiteit aan te maken. Dit kon, maar dan wel door de telefoon activiteit te verlaten en je kon de nieuwe activiteit niet koppelen aan de oude. De wens is inmiddels ingewilligd: je kunt nu na je call in de telefoonactiviteit een nieuwe activiteit aanmaken. Daarnaast heeft Microsoft in deze nieuwe app de mogelijkheid toegevoegd om jouw contactpersonen toe te voegen aan Dynamics 365 en andersom. Super handig!

 

3. Spraakkanaal via Azure Communication Services

Ook binnen de Customer Service module van Dynamics 365 zijn weer voldoende nieuwe functionaliteiten te vinden, waarbij ook hier een belangrijke rol is weggelegd voor de uitgebreide samenwerking tussen Dynamics 365 en MS Teams.

Eén van de updates in de Customer Service is een oplossing voor een nieuw spraakkanaal, waarbij er geen fragmentaties meer zijn van handmatige data integratie. Met de nieuwe oplossing bovenop de Azure Communication Services (waar ook MS Teams op draait) is het mogelijk om met een out-of-the-box oplossing van Microsoft voor Omnichannel binnenkomende gesprekken op te nemen en uitgaande gesprekken te starten, maar ook het managen van binnenkomende en uitgaande SMS berichten kan nu. Dit was wel al mogelijk, maar hiervoor waren altijd meerdere (vaak eigengemaakte) oplossingen nodig om dit voor elkaar te krijgen.

 

4. Breng je eigen data in de tijdslijn van Customer Service

Een andere, zeer mooie nieuwe functionaliteit binnen Dynamics 365 Customer Service is de mogelijkheid om eigen data te importeren binnen de tijdlijn. Dit geeft de medewerker een beter 360 graden klantbeeld van wat er precies is gebeurd rondom een case. De data die gebruikt werd in de tijdlijn moest altijd opgeslagen zijn in Dataverse (de database waarop Dynamics 365 draait). De data die niet opgeslagen is in Dataverse, maar die wel nodig is om de volledige interactie geschiedenis van de case weer te geven, kan via een nieuw virtueel data model worden weergegeven.

 

5. Geavanceerde search mogelijkheden binnen Model-Driven Apps

Als je gebruik maakt van Dynamics 365 is het altijd noodzakelijk verbindingen te leggen vanuit de ene entiteit naar de andere. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van contactpersonen bij dat ene bedrijf of project. Om de juiste personen te koppelen aan het juiste bedrijf maak je gebruik van opzoekvelden. In de nieuwe Unified Interface, die nu al een tijdje bestaat, had je een mogelijkheid om te zoeken via één vaste weergave. In deze update heeft Microsoft een nieuwe ‘Geavanceerde Weergave’ toegevoegd om ervoor te zorgen dat het nog gemakkelijker is om het juiste record te selecteren. Het opzoeken in wordt daardoor op een meer passende weergave getoond. Je krijgt dus als gebruiker meer informatie zodat je ook echt het juiste record selecteert.

Wanneer op de ‘Advanced Lookup’ wordt gedrukt, wordt een beter leesbaarder zoekweergave getoond.

6. Gebruik van de offline module van Model-Driven apps

Het was al mogelijk om gebruik te maken van de offline mogelijkheden binnen een Model-Driven app, maar daarvoor moest je altijd meerdere handelingen doorvoeren voordat je hier echt gebruik van kon maken. Je moest namelijk de Model-Driven app instellen voor offline gebruik,  de offline profielen aanmaken in het adminportaal en deze vervolgens met elkaar te koppelen. Microsoft heeft dit een stuk makkelijker gemaakt door een zogenaamde ‘toggle-switch’ om te zetten voor het offline gebruik. Er wordt nu automatisch een offline profiel aangemaakt en deze is toegewezen aan alle gebruikers die gebruik mogen maken van de Model-driven app (via de beveiligingsrollen).

En nu?

Ik kijk in elk geval uit naar alle nieuwe updates die eraan komen. Heb je nog vragen over mijn favoriete updates of wil je weten hoe wij jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw systemen? Neem dan even contact met mij op! Mail naar marwin.hogeterp@dynamicpeople.com of bel +31 20 30 32 47 0 en wie weet drinken we binnenkort een (digitaal) koffietje!