Dynamic People > Nieuws & Blog > Reference case > Stella Fietsen stuurt succesvol dankzij Microsoft Power BI

Stella Fietsen stuurt succesvol dankzij Microsoft Power BI

Nederland is een fietsland met vaak wind tegen. Ideaal dus voor de verkoop van elektrische fietsen, want meer en meer mensen wensen een steuntje in de rug. Stella Fietsen is sinds de start in 2012 als nieuwkomer in deze nog jonge markt uit het niets uitgegroeid tot de grootste e-bike specialist van Nederland.

“Dat succes komt niet aanwaaien. We investeren consequent in vernieuwing en doen er alles aan om onze klanten door en door te kennen zodat we met onze producten én diensten optimaal aansluiten bij hun wensen,” zegt bedrijfsleider Patrick Bouwens van Stella Fietsen. Toen hij in 2014 aan boord kwam, werkten er 80 man. Sindsdien verdubbelt het jaar op jaar. “Als je die groei wilt volhouden, moet je constant innoveren. Het begint met luisteren naar de klant en kritiek heel serieus nemen, want daar kun je veel van leren. Zo kunnen we de service naar onze klanten naar een steeds hoger niveau tillen.”

Customer focus is key binnen Stella

Stella heeft alles in eigen hand; ontwerpen, bouwen, verkopen en servicen. “Wij hebben geen dealerkanaal en daarmee vervalt een dure tussenschakel. Daardoor kunnen we elektrische topfietsen tegen een lagere consumentenprijs leveren. Het is voor ons van groot belang dat we onze klanten kennen en daarom werken we hier al jarenlang met een CRM.”

Het CRM is indertijd door Dynamic People geïmplementeerd. “Om de groei bij te kunnen blijven benen, hebben we in 2014 Navision als ERP-pakket in huis gehaald. Ondanks onze eerdere goede ervaringen op CRM-gebied, hebben we toen op basis van prijs voor een andere partij dan Dynamic People gekozen.”

Dat bleek niet de meest gelukkige samenwerking. Er ontstonden voorraadverschillen door foutieve settings en de synchronisatie tussen systemen verliep moeizaam en liep zelfs regelmatig vast. “Klanten hebben er nooit hinder van ondervonden, maar wij hebben er slapeloze nachten van gehad. We zijn op ons besluit teruggekomen en hebben Dynamic People de rommel van een ander op laten ruimen. Dynamic People is realistisch, recht voor zijn raap en kritisch op zichzelf en dat bevalt me, want zo werken wij ook.”

Alle beschikbare informatie uit verschillende bronsystemen moet je laten samensmelten

CRM en ERP samen laten werken en optimaal gebruik maken van alle in de onderliggende systemen aanwezige data, maakt dat je moet sparren met specialisten. “Die expertise hebben ze in huis bij Dynamic People en zeker bij Dynamic People. Zij zorgen dat de data wordt ontsloten en voor ons als bruikbare informatie beschikbaar is om te kunnen sturen.”

Heldere rapportages, snel beschikbaar

Voorheen maakte Stella ook al rapportages, maar die lagen dan pas de volgende ochtend klaar. Patrick Bouwens: “Wij willen sneller schakelen, wij moeten sneller schakelen als we op kop willen blijven rijden. Dan heb je dus behoefte aan realtime actuele data om op te sturen.”

De specialisten van Dynamic People ondersteunen Stella Fietsen sinds de zomer van 2016. “Wat je merkt is dat het niet alleen hele goede techneuten zijn, maar ze begrijpen ook echt onze business. Ze voeren niet klakkeloos alles uit wat wij opperen, ze hebben een eigen mening en denken echt met ons mee. Geen uren om de uren dus, maar samen met ons optrekken en rapportages en dashboards die ook echt als stuurinstrument voor ons bruikbaar zijn.”

In augustus 2016 is Dynamic People bij Stella begonnen met Business Intelligence

“Wij helpen klanten om tot nieuwe inzichten te komen in hun data. Daarvoor ontsluiten wij de data uit verschillende bronsystemen naar één database om daar de data zo efficiënt mogelijk op te slaan en te bewerken,” vertelt BI-consultant Stefan Bekker.

“Stella heeft ons medio 2016 aangegeven meer met de binnenkomende klachten te willen doen, zodat ze hun R&D afdeling beter konden aansturen. Wij hebben een overzichtelijk rapport gemaakt waarin ze heel snel kunnen zien per type fiets wat de meest voorkomende klachten zijn. Het rapport werkt dynamisch met verschillende filters zoals datum, productgroep, itemcategorie etc.”

Patrick Bouwens: “Het resultaat is dat sinds de ingebruikname van deze rapportagetool het aantal klachten drastisch is afgenomen met maar liefst 90 % en dat is pure winst. Daarnaast hebben ze sindsdien voor ons een rapportage gemaakt waarin we kunnen zien welke campagne in ons marketingbeleid het beste scoort. Hierin zie je precies de ROI per campagne en nu kunnen we dus goed onderbouwd beslissingen nemen. De gemaakte rapportages maken dat we inzichtelijk hebben waar zich de meest interessante doelgroepen in het land bevinden. Die informatie gebruiken wij weer bij het bepalen waar er nieuwe filialen geopend worden.”

Power BI zet de data uit uw organisatie om in rijke analyses en heldere visuele rapportages

Power BI – in 2015 door Microsoft geïntroduceerd – biedt heel veel keuzemogelijkheden voor visualisaties en het maken van berekeningen. Johan van den Brink, Lead Consultant Business Intelligence: “Het is een krachtige tool die we gebruiken bij Stella om de dashboards en rapportages te maken, onder andere over de prestaties van de marketingafdeling en de salesmensen. Zo kunnen ze beslissingen nemen op basis van cijfers en feiten.”

Dynamic People laat ons groeien

“Ze spelen met cijfers, nemen eigen initiatief en komen dan zelf met verbeteringen,” zegt Patrick Bouwens vol lof. “Zo bewijst Dynamic People keer op keer weer dat ze onze business snappen en dat ze écht met ons meedenken. Daar gaan ze heel ver in, zo zijn ze gekomen met een oplossing waar we niet om gevraagd hebben. Johan van den Brink heeft voor ons een weerdashboard ontwikkeld omdat hij meende dat we daar profijt van zouden hebben, en hij had gelijk. Er is een relatie tussen het weer en het moment waarop mensen onze testcenters bezoeken. Als je die informatie koppelt aan een deurkliksysteem en visualiseert, dan zie je direct waar en wanneer het druk was én druk zal zijn. Dan kun je dus vooraf nadenken hoeveel personeel je op een bepaalde dag moet inzetten terwijl je dat voorheen op basis van een onderbuikgevoel deed. Met een proactieve partner als Dynamic People kun je meters maken.”

Download hier de case