Home / Nieuws / Nieuwe formulier designer in Real-time marketing
18 januari 2023
Door: Eline Blom

Nieuwe formulier designer in Real-time marketing

Al enige tijd gaat Microsoft meer en meer van Outbound Marketing, gebaseerd op segmenten, over naar Real-time marketing, waarbij men zich meer richt op personalisatie en real-time segmentatie en triggers. Het is dan ook geen verrassing dat het nu mogelijk is om je formulieren aan te maken en te beheren in Real-time marketing. Een welkome nieuwe functie, gezien de huidige formulier designer in outbound marketing goed werkte, maar nog wel steeds de oude drag and drop designer gebruikte, waar die voor de emails al eerder vervangen is.

Laten we een korte diepe duik nemen in deze nieuwe functionaliteit

 

Waar vind je de nieuwe formulier designer?

Navigeer eerst naar Instellingen, Versies en zorg ervoor dat je up-to-date bent. (Ten minste versie 1.90.2011.0.) Open vervolgens het tabblad Functieschakelaars en zoek naar Real-time marketingformulieren.

Zoals je kunt zien is het een preview-functie, dus nog niet geschikt voor productie-omgevingen. Microsoft zegt het volgende over preview-functies: “Een preview-functie is een functie die niet compleet is, maar beschikbaar wordt gemaakt voordat deze officieel in een release zit, zodat klanten vroegtijdig toegang kunnen krijgen en feedback kunnen geven. Preview-functies zijn niet bedoeld voor productiegebruik en hebben mogelijk een beperkte functionaliteit.

Soms heeft het inschakelen van een preview-functie geen invloed op je omgeving, maar in dit geval creëert het ook een nieuwe toestemmingsstructuur en dat kan van invloed zijn op de bezorging van je e-mails. Wees je er dus van bewust!

Nadat je de functie hebt ingeschakeld, vind je een nieuw “formulier” -gedeelte in de linkernavigatiebalk voor Realtime marketing.

Maak je eerste nieuwe formulier

Het maken van een nieuw formulier begint met het kiezen van je doelgroep. Moet het formulier overeenkomen met een contactpersoon of een lead? Dit is al een belangrijk verschil tussen de oude en de nieuwe formulier designer. Het is al lang een wens van gebruikers om leads te kunnen targeten en dat is nu eindelijk mogelijk.

Vul een naam in, maak je keuze, gebruik een voor-gedefinieerd sjabloon of niet en begin met het maken van je eigen design. Je kunt elementen en velden slepen en neerzetten in je ontwerp en lettertypen en kleuren wijzigen, zoals we gewend zijn in de e-mail designer. Het is ook mogelijk om de CSS aan te passen aan je eigen huisstijl.

 

Wat is niet mogelijk?

Je kunt geen links toevoegen aan je tekst of afbeeldingen. Het toevoegen van een link naar jouw Privacybeleid of socials is dus niet mogelijk. Ik hoop dat het een tijdelijke bug is in deze preview-versie en dat we later wel links kunnen toevoegen in de definitieve versie van Real Time Marketing-formulieren.

 

Vergeet het maken van formuliervelden

Je hoeft geen formuliervelden meer te maken. Alle kolommen uit de contact- of leadtabel zijn direct beschikbaar om in je formulier te slepen. Eenvoudig! Helaas is het momenteel niet mogelijk om afzonderlijke aangepaste formuliervelden te maken die niet aan de contactpersoon of lead moeten worden toegewezen. Ik hoop dat het snel beschikbaar zal zijn!

Alle velden hebben hun eigen veldeigenschappen. Dit betekent dat je labels kunt wijzigen, ze verplicht kunt maken, ze kunt verbergen, een standaardwaarde kunt instellen of een validatie voor elk veld kunt toevoegen.

Nieuw: het toestemmingselement

Een nieuw element is het toestemmingselement dat je ook kunt slepen en neerzetten in het design. Door dit element aan je formulier toe te voegen, wordt de gegeven toestemming in Real-time marketing onmiddellijk bijgewerkt. Mooi hoor!

Zoals eerder vermeld, is dit ook het nieuwe toestemmingsmodel. Hiervoor worden twee nieuwe Dataverse-tabellen, Contactpunttoestemming en Compliance-instellingen gemaakt, ter vervanging van de eerdere met dezelfde naam. Het toestemmingselement is niet gekoppeld aan de kolom. Geen bulk-e-mail van de contactpersoon. Dus als je momenteel zowel outbound als Real-time marketing gebruikt, is er nog wat werk aan de winkel voordat je alle toestemmingen correct hebt behandeld. Het versturen van een outbound e-mail is mogelijk wanneer iemand zich heeft afgemeld voor Real-time marketing en vice versa.

 

Publiceer eenvoudig jouw formulier

Als je ontwerp klaar is, kies je voor publiceren in de rechterbovenhoek. Het formulier wordt automatisch opgeslagen en het validatieproces wordt gestart. Nadat de validatie is voltooid, ontvang je drie opties. Implementeer met Javascript-code, iframe-code of maak een zelfstandige pagina.

Je kunt het formulier in jouw eigen website insluiten met Javascript of een Iframe. Het domein dient toegestaan te zijn voor externe formulierhosting zoals je gewend was in Outbound Marketing.

Of je kunt kiezen voor een op zichzelf staande pagina, het is niet nodig om een aparte marketingpagina aan te maken zoals we dat bij outbound marketing moeten doen. Als je gekoppelde portalen hebt, wordt er direct een standalone pagina aangemaakt.

Nu ben je klaar om te gaan!

Jouw marketingformulier is nog maar het begin…

Kant-en-klare triggers zijn beschikbaar om uw marketingformulierinzendingen op te volgen in real-time marketing traject orkestraties. De wereld ligt aan je voeten.

 

Geïnteresseerd in de voordelen van Dynamics 365 Marketing?

Neem dan contact met ons op voor een demo. Dynamics 365 Marketing is een volwassen marketing-automatiseringstool die volledig is geïntegreerd met Dynamics. Eén database, één waarheid. Ontworpen om jouw klantervaring te verbeteren en er een persoonlijke reis van te maken. Reageer in real-time op elke actie die een (potentiële) klant onderneemt met persoonlijke content.