Benieuwd wat Dynamic People voor u kan betekenen?

+ 31 (0) 20 303 24 70
Logo
Blogs ERP
04 augustus 2021 Tarro Kloppenburg

Kies het ERP systeem dat bij jou past

kies-ERP-george-morina

Microsoft investeert steeds sneller in veel van hun apps, waaronder de ERP-oplossingen. De twee beschikbare ERP’s, Business Central (BC) en Finance and Supply Chain Management (F&SCM), krijgen vaak updates, waaronder nieuwe functionaliteiten en zelfs nieuwe modules. Een paar jaar geleden had je misschien F&SCM nodig voor uw bedrijf, misschien dekt BC nu al jouw vereisten.

Ben je op zoek naar een nieuw ERP systeem van Microsoft en wil je weten welke het beste bij jouw bedrijf past? Zoek niet verder, je bent hier aan het juiste adres.

 

Hoe groter je gaat

Binnen mijn 15 jaar ervaring met Dynamics heb ik beide ERP’s sterk zien groeien in zowel functionaliteit als de targeted markt. We kunnen stellen dat BC voor kleine en middelgrote bedrijven is (<200 gebruikers) en F&SCM voor grote bedrijven (200+ gebruikers) is. Er zijn bijvoorbeeld veel plaatsen in F&SCM waar transacties in de wachtrij worden geplaatst en periodiek via batchtaken worden geboekt. Hierdoor kan het systeem veel meer transacties verwerken dan wanneer boekingen direct worden gedaan, wat het systeem zou kunnen vertragen.

 

De juiste functionaliteit

Het aantal gebruikers is niet de enige maatstaf waarop de beslissing moet worden genomen. BC bevat veel van de functionaliteit die F&SCM bevat, maar op een minder uitgebreide manier. Beide ondersteunen bijvoorbeeld internationale bedrijven, waaronder een functionaliteit voor meerdere bedrijven, intercompany-transacties en hebben de ondersteuning van verschillende lokalisaties, maar F&SCM heeft hier meer functionaliteiten omheen. F&SCM ondersteunt 30 locaties (meerdere ook ondersteund) en BC ondersteunt 20 lokalisaties (één tegelijk). F&SCM heeft meer mogelijkheden om specifieke stamgegevens (bijvoorbeeld producten) vrij te geven aan andere rechtspersonen dan BC. Intercompany in F&SCM ondersteunt meer functionaliteiten dan BC en is eenvoudiger in te stellen.

 

Jouw branche telt

Naast het gerichte gebruikersaantal en internationaal gerichte functionaliteiten is het aantal modules en de uitgebreidheid van de modules een verschil tussen F&SCM en BC. Modules zoals Retail bestaan alleen in F&SCM. En hoewel Productie, Magazijnbeheer en Masterplanning deel uitmaken van de BC-oplossing, bevatten de modules minder functionaliteiten.

 

Hoe meer je toevoegt

Er is één ding dat BC wel heeft en F&SCM niet, en dat is het gebruik van extensies. Extensies kunnen worden gezien als add-ons die direct vanuit BC kunnen worden gezocht en geïnstalleerd. Ja, het is ook mogelijk om add-ons op F&SCM te hebben, maar het installatiegemak maakt ze voor BC veel bruikbaarder. Ontbreekt er een functionaliteit in BC? Geen probleem, zoek gewoon de juiste extensie en je bent klaar om te gaan!

 

Wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op via sales@dynamicpeople.com of bel 020 303 24 70 en we maken een afspraak!