Home / Nieuws / Is Dynamics for Marketing dé marketing oplossing?
8 juni 2019
Door: Eline Blom

Is Dynamics for Marketing dé marketing oplossing?

Featured image for a blog about the D365 Marketing solution

Wat kan ik met Dynamics for Marketing?

Halverwege 2018 lanceerde Microsoft Dynamics for Marketing; dé nieuwe app die de marketing gap binnen Dynamics 365 Customer Engagement moet gaan dichten. Jarenlang was ClickDimensions, een externe add-on, de enige Marketing Automation tool die het mogelijk maakte om direct vanuit Dynamics 365 Email Marketing en Marketing Automation toe te passen. Maar hier lijkt in rap tempo verandering in te komen nu ook Microsoft met een goede oplossing op de markt komt.

 

MARKETING E-MAILS VERZENDEN

Als belangrijke tool binnen Marketing Automation kan e-mail natuurlijk niet ontbreken. Standaard worden in Dynamics for Marketing een aantal out-of-the-box sjablonen meegeleverd. U kunt deze direct als basis voor een eigen sjabloon gebruiken, maar ook snel en eenvoudig uitbreiden en aanpassen met behulp van de drag-and-drop editor.  Als deze editor te beperkt is, is er ook een editor voor HTML-code beschikbaar. Hiermee is het mogelijk elk gewenst sjabloon door uw HTML-ontwerper te maken en in Dynamics for Marketing te gebruiken.

MARKETINGPAGINA’S & FORMULIEREN

Ook uw landingspagina’s en formulieren kunt u inrichten via Dynamics for Marketing. Van scratch of met behulp van een sjabloon kunt u deze ontwerpen en aanpassen naar uw specifieke wensen met behulp van de drag-and-drop editor.

Marketingformulieren kunt u vervolgens invoegen in uw website. Zo worden uw aanvragen direct verwerkt in Dynamics for Marketing en kunt u eenvoudig vervolgacties ondernemen.

 

AUTOMATISCHE CAMPAGNES MET CUSTOMER JOURNEYS

Met Customer Journeys kunt u binnen Dynamics for Marketing automatische campagnes volledig inrichten. Door middel van de uitgebreide segmentatiemogelijkheden kunt u marketingsegmenten heel specifiek aanschrijven voor bepaalde marketingdoeleinden. Op basis van de acties van de aangeschreven persoon kunnen specifieke triggers worden ingericht en vervolgacties worden gepland. Dit alles geheel automatisch, zonder tussenkomst van een marketingmedewerker. Ook hier wordt gebruik gemaakt van een drag-and-drop editor, wat het voor de gebruiker van de App snel en makkelijk maakt om de Customer Journeys in te richten.

EVENT MANAGEMENT

Uw volledige evenement is te plannen, te monitoren en op te volgen met behulp van de Event Management module. Deze zeer uitgebreide module biedt ondersteuning in elke fase. Van het eerste plannen en budgetteren, tot promotie, deelnemersregistratie, broadcasten van webinars en analyse.

Standaard wordt een Event Management Portal bijgeleverd. Dit maakt het voor deelnemers mogelijk om zich via de portal in te schrijven voor het Event en specifieke sessies. Dit wordt vervolgens direct in Dynamics 365 for Marketing verwerkt.

 

LEAD SCORING MODELLEN

Het is steeds belangrijker om op het juiste moment de juiste personen aan te schrijven op een zo specifiek mogelijke manier. Binnen Dynamics for Marketing zit een uitgebreide functionaliteit voor Leadscoring die het mogelijk maakt om flexibele modellen op te stellen. Zo kunt u bijhouden wanneer er actie moet worden ondernomen op bepaalde leads. Elk scoremodel bevat een “sales-ready” target. Is dit target behaald dan kunt u de lead eenvoudig doorgeven aan uw sales-afdeling.

 

Licensing

De Dynamics for Marketing licentie is gebaseerd op het aantal contacten die u gebruikt binnen de marketingactiviteiten. Met andere woorden contacten waar o.a. via e-mail, formulieren, evenementen en surveys contact mee is. Dit in tegenstelling tot de meeste Dynamic 365 Apps waarbij de prijs wordt vastgesteld op het aantal gebruikers van de App.

Dynamics for Marketing is ook beschikbaar als standalone marketingapplicatie. Er hoeft dus niet al een Dynamics 365 Customer Engagement omgeving beschikbaar te zijn waar deze App aan kan worden gekoppeld.

 

Onze ervaring

De mogelijkheden binnen Dynamics for Marketing zijn uitgebreid en diepgaand. Alles straalt uit dat Microsoft veel tijd en moeite heeft geïnvesteerd in het maken van een compleet product dat serieus kan concurreren met ClickDimensions en andere marketingtools. Wel is het een nieuw product en ook dat is te merken. Veel functionaliteiten zijn op dit moment nogal complex wat het voor marketeers lastig maakt om snel met dit pakket aan de slag te gaan. Ook zitten er nog wat kinderziektes in de App. Ondanks deze kanttekeningen en de verbeterslagen die Microsoft in de afgelopen periode al heeft gemaakt, zijn we ervan overtuigd dat dit product op termijn een geduchte concurrent is voor verschillende huidige marketingtools.

 

Op zoek naar een marketingtool?

Bent u op zoek naar een marketingtool die waarde toevoegt aan uw campagnes? Dynamic People heeft bij een groot aantal (kleinere en grotere) klanten marketingtools geïmplementeerd. Wilt u advies over de oplossing voor uw situatie? Neem dan contact met ons op voor een advies op maat.