Home / Nieuws / Gebruikers direct informeren met notificaties in Microsoft Dynamics 365
10 februari 2022
Door: Ingrid den Heijer

Gebruikers direct informeren met notificaties in Microsoft Dynamics 365

Featured image for blog about inform users with notifications in D365

Toekomstige ontwikkelingen voor notificaties in D365

In deze blog wil ik jullie graag meenemen over toekomstige ontwikkelingen voor de notificaties in D365. Gebruikers informeren over een belangrijke gebeurtenis met betrekking tot een bedrijfsproces kan op meerdere manieren: vaak wordt een e-mail verzonden of kunnen pushmeldingen voor mobiele apps worden gebruikt. Maar bij het werken in de browser was er geen snelle manier om gebruikers direct te informeren. Om te voorkomen dat e-mailinboxen overvol raken, is het veel beter om ze direct vanuit Dynamics 365 te informeren. Met de nieuwe in-app-meldingen kan dit eindelijk worden bereikt.

De use-cases zijn eindeloos en voor elk kunnen we specificeren wie geïnformeerd moet worden en hoe lang die melding actief moet blijven.

 

Enkele voorbeelden van use-cases:

– Wanneer een nieuw contact is aangemaakt

– Wanneer een contract is goedgekeurd

– Er is een update gemaakt over een support ticket

 

Het nieuwe berichtencentrum

Laten we de eerste use-case nemen en een melding sturen wanneer een nieuw contact wordt gemaakt.

Wanneer een contact is aangemaakt, wordt op de achtergrond een cloudflow uitgevoerd om een ​​melding te geven. Deze melding wordt dan getoond in het nieuwe meldingscentrum.

Je kunt het meldingscentrum openen door op het “bel”-pictogram te klikken, waar je een lijst ziet met alle momenteel actieve meldingen. Deze meldingen kunnen worden verwijderd door simpelweg op de X-knop te klikken. Een systeembeheerder kan bepalen hoe lang de melding in het systeem beschikbaar blijft, bijvoorbeeld 10 minuten of 24 uur, uiteraard afhankelijk van het proces en de use-case.

Waarom het nieuwe meldpunt gebruiken?

Het geeft de gebruiker informatie waar ze direct mee aan de slag kunnen, binnen het systeem waarin ze al werken. Het is een groot voordeel dat ze niet meer van hun scherm weg hoeven te gaan.

Een andere handige functie is de keuze tussen getimede of verborgen “toasts” (de pop-ups die vanaf de rechterkant van het scherm worden getoond), zodat gebruikers kunnen beslissen hoe ze op de hoogte worden gebracht: in drukke tijden is alleen de indicatie op het belpictogram veel beter dan een stroom van pop-ups.

Al met al een zeer handige functie die in de komende maanden beschikbaar zal zijn.