Home / Nieuws / Dynamics 365 – Release Wave 1 2020 | Wat is er nieuw voor Sales?
3 april 2020

Dynamics 365 – Release Wave 1 2020 | Wat is er nieuw voor Sales?

Nieuwe functionaliteiten D365 Sales

Eind januari kondigde Microsoft met de Release Wave 1 voor 2020 nieuwe functionaliteiten en updates aan voor Dynamics 365. Deze worden in de periode april – september 2020 uitgerold voor de gehele Dynamics 365 suite. Benieuwd naar deze update? In deze blogpost richten we ons op een aantal mooie nieuwe functionaliteiten voor Sales.

 

Wat kunnen we verwachten voor Dynamics 365 Sales?

De focus voor deze release wave ligt op het versimpelen, vereenvoudigen, versnellen en verhogen van de productiviteit. Dit zijn de door Microsoft genoemde thema’s van Release Wave 1 van 2020:

  • Vereenvoudigen: krijg dingen gemakkelijker gedaan om de focus op verkopen te houden.
  • De productiviteit verbeteren: gebruik productiviteitstools om de verkoopeffectiviteit te verbeteren.
  • Versnellen: geef prioriteit aan de volgende beste klant en de volgende beste actie om de verkoop te versnellen.
  • Prognoses transformeren: houd nadrukkelijk de vinger aan de pols van uw bedrijf om strategische beslissingen te kunnen nemen.

 

Team Member License Enforcement

Een van de meest ingrijpende veranderingen die met Release Wave 1 2020 is gepresenteerd, is het verplichte gebruik van specifieke Team Member apps voor zowel sales als customer service voor gebruikers met een Team Member licentie. Voorheen was het voor deze gebruikers met een Team Member licentie mogelijk om in custom apps en in de “oude” default web applicatie te werken. Hier worden nu restricties op gezet. Het lijkt erop dat Microsoft op deze manier meer grip probeert te krijgen op het daadwerkelijk gebruik volgens de licentieregels voor Team Member licenties.

Er worden twee nieuwe apps gelanceerd: Customer Service Team Member en Sales Team Member. Daarnaast hebben Team Member licentie gebruikers toegang tot Project Resource Hub.

Verbeteringen in de emailfunctionaliteit

Al aangekondigd tijdens Release Wave 2 van 2019 is de verbeterde emailfunctionaliteit. In plaats van het openen van een volledig nieuw scherm, worden (nieuwe) e-mails binnen de huidige context geopend. Dit versnelt en vereenvoudigt werken omdat niet steeds hoeft te worden geschakeld tussen verschillende tabbladen/schermen.

Extra handig is de versimpelde manier voor het toevoegen en gebruik van Email Templates, met een real-live voorbeeld van het template met jouw content.

Verkoopkansen Kanban weergave

Een erg mooie toevoeging is een Kanban board voor Verkoopkansen. Tot nu toe was een overzicht van verkoopkansen alleen in lijstweergaves te bekijken. Daar is deze nieuwe variant bijgekomen. De Kanban weergave moet als optie wel geactiveerd worden op de entiteit. Vervolgens is deze te kiezen als weergave en kan er op zowel Status als Business Process Flow Fases gesleept worden met verkoopkansen binnen de verschillende swimlanes. Niet alle functionaliteiten werkten ten tijde van onze test, maar het is een veelbelovende en veel gewenste toevoeging aan het systeem.

Managen van Activiteiten

Eenzelfde soort mogelijkheid zien we terug bij activiteiten. Naast een Kanban weergave is er een kalenderoptie beschikbaar. Daarnaast zijn er nieuwe, uitgebreidere filters toegevoegd. De filters op Datum en Type zijn moderner en kunnen het werken binnen activiteiten verbeteren. Helaas is er op dit moment nog geen select / deselect all knop beschikbaar, waardoor het filteren op deze manier toch nog redelijk bewerkelijk is.

“Snel Zoeken” binnen huidige weergave

Een van de meest langst gekoesterde updates wordt eindelijk uitgerold: het zoeken met de Snel Zoeken-functie wordt vanaf april binnen de context van de huidige weergave gedaan. Tot nu toe betekende het gebruik van deze snel zoeken-functie dat je binnen alle records van die entiteit een zoekopdracht uitvoerde. Door deze wijziging wordt nu gezocht binnen de huidige weergave, wat voor gebruikers veel logischer is.

Toevoegen van producten aan verkoopkansen

Het toevoegen, zoeken en gebruik van producten op verkoopkansen heeft een behoorlijk update gekregen tijdens deze Release Wave. Het toevoegen is niet alleen qua stijl veel meer in lijn met de Unified Interface, de functionaliteit is gericht op het snel en gemakkelijk toevoegen van producten.

  • Het is mogelijk om producten snel te vinden of te filteren;
  • Het is mogelijk meerdere producten tegelijkertijd toe te voegen;
  • Er kan gekozen worden uit de meest gebruikte producten;
  • Productinformatie is te zien tijdens het toevoegen, zodat producten gemakkelijk vergeleken kunnen worden;
  • Write-in producten kunnen snel en gemakkelijk worden toegevoegd;
  • Prijs en hoeveelheid zijn gemakkelijk aan te passen.

Opslaan van PDF-documenten

Het aanmaken van PDF-documenten is sinds kort een standaardfunctionaliteit voor een aantal standaard Sales-entiteiten. Nu is het ook mogelijk om deze pdf’s direct in CRM of Sharepoint op te slaan. Voor nu is deze functionaliteit beperkt tot een vast aantal entiteiten. Hopelijk wordt dit verder doorontwikkeld en beschikbaar gemaakt voor meerdere (custom?) entiteiten.

Beheren van instellingen vanaf gecentraliseerde plek

Het beheren en configureren van een aantal toepassingen binnen de Sales toepassing is vergemakkelijkt, door deze binnen de navigatie van de app beschikbaar te stellen. Hierdoor kan er gemakkelijker worden gewerkt en sneller worden geschakeld als er bepaalde wijzigingen nodig zijn.