Home / Nieuws / Dynamics 365 for Sales: Begin de dag met een … dashboard
12 augustus 2019
Door: Ellen Oosterwijk

Dynamics 365 for Sales: Begin de dag met een … dashboard

Featured image for blog about D365 Sales Dashboard

Heb jij al je eigen Sales Dashboard?

Als Dynamics 365 for Sales gebruiker profiteer je van alle functionaliteiten die het systeem te bieden heeft. De complete dataset laat je je klanten echt begrijpen en het aanbod naar een hoger niveau brengen. Plots weet je de volledige bestelgeschiedenis van je klanten, aankooppatronen, hun achtergrond en al hun verzoeken. Je hebt direct inzicht in de open verkoopkansen, weet welke verkoopkansesn aandacht vereisen en kunt eenvoudig samen met collega’s werken aan het onderhouden van bestaande klantrelaties.

Gebruik jij de volledige mogelijkheden van het systeem ? Kun jij je weg vinden in de zee van informatie?

Weet jij exact wat jouw prioriteiten zijn aan het begin van de dag?

Laten we het uitzoeken door een paar vragen te stellen.

 

Vraag 1: Is jouw startpagina een dashboard?

Het maakt geen verschil of je Dynamics 365 Sales al voor een langere periode of pas kort gebruikt. Zolang je maar weet dat het systeem er is om samen met jou te werken en niet tegen je te werken. Alleen dan kun je er voor zorgen dat je de eigenaar van het proces wordt en het systeem je dagelijks ondersteunt.

Een dashboard is een geweldige tool om de voortgang en eerdere prestaties te bekijken. En om taken met hoge prioriteit in beeld te brengen. Een dashboard heeft de mogelijkheid om diep in te gaan op informatie die je helpt om belangrijke zakelijke beslissingen te nemen. Samengevat is het de ideale startpagina om aandachtsgebieden in beeld te brengen.

Tip 1: Stel je standaardvenster en standaardtabblad in op dashboards. Klik in de rechterbovenhoek van je scherm op het wiel en klik op Persoonlijke Instellingen. Op het tabblad General stel je dit in.

Top. Je hebt Dashboards geconfigureerd als jouw startpagina.

 

Vraag 2: Geeft het dashboard informatie weer die je wilt zien?

Elk werk heeft specifieke kennis nodig om de taken te vervullen. Wanneer de gestandaardiseerde ‘out-of-the-box’ dashboards niet alle benodigde informatie tonen, is het een goed idee om te beginnen met het personaliseren en maken van je eigen dashboards. Eén van de functionaliteiten in Dynamics 365 waarmee je handige dashboards kunt bouwen is Geavanceerd zoeken.

Laten we het verduidelijken met een voorbeeld!

Je wilt een evenement organiseren en je wilt al jouw contacten bekijken die in Amsterdam gevestigd zijn. Met behulp van Geavanceerd zoeken kun je zoeken met de volgende zoekopdracht:

Zoek naar: Contacten, Gebruik de Opgeslagen weergave: Actieve contacten en geef op dat Adres 1: City: is gelijk aan Amsterdam en Gemaakt door: Is gelijk aan Huidige gebruiker.

Geavanceerd zoeken helpt je snel gegevens te vinden die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar contactpersonen in Amsterdam of dat je een momentopname wilt bekijken van je voltooide activiteiten van de afgelopen X uur om je productiviteit van dat tijdsbestek te laten zien. Niets is te gek voor de geavanceerde zoekactie.

De beste functionaliteit van Geavanceerd zoeken is dat je de gefilterde informatie in een persoonlijke weergave kunt opslaan. Die specifiek opgeslagen weergave kan vervolgens in een dashboard worden gebruikt om gegevens te visualiseren.

Tip 2: Bepaal wat je wilt weten en zien en gebruik Advanced Find om de juiste informatie uit te filteren.

 

Vraag 3: Weet jij hoe je een dashboard moet maken?

Als je eenmaal de vaardigheid van Geavanceerd zoeken beheerst en alle weergaven hebt opgeslagen die voor jou nuttig zijn, is het een eenvoudige stap naar het maken van een ​​persoonlijk dashboard. Navigeer naar de startpagina en druk op +Nieuw in de linkerbovenhoek. Je kunt een lay-out kiezen.

Elke dashboardkolom kan bestaan ​​uit een weergave die je hebt opgeslagen. Mogelijk heb je enkele weergaven opgeslagen van de entiteiten Contact, Account, Activiteit en Verkoopkans.

Bedrijven en hun omgeving veranderen snel. De ene week vraagt je manager om je meer te richten op retentie in plaats van op verkoop. Andere weken moet je je de focus juist leggen op het warmhouden van leads. De focus verschuift continue, maar ook klanten vragen verandering. Met als resultaat dat je werk verandert. Dashboards zijn een geweldig hulpmiddel om je hierbij te ondersteunen en om accuraat te blijven. Bespreek regelmatig met jouw collega’s wat het meest relevant is.

Tip 3: Bekijk je dashboards regelmatig.

Hoe beter je dashboards worden, hoe meer je direct kunt reageren op de beschikbare informatie.

Begin de dag met een dashboard en behaal je targets. Succes!