Home / Nieuws / Creëer eenvoudig je eigen rapport layouts in F&O
3 februari 2022
Door: Evert van Heeringen

Creëer eenvoudig je eigen rapport layouts in F&O

Het ontwikkelen van nieuwe SRSS rapporten in Finance and Operations kost vaak veel tijd en ontwikkelaars zijn vaak de enigen die deze rapporten kunnen bouwen en onderhouden in SRSS. Het ontwikkelen van verschillende lay-outs kan een implementatie project aanzienlijk vertragen en is daarnaast een kostbare onderneming.

Er zijn op dit moment verschillende aanbieders die oplossingen bieden om rapport lay-outs te maken:

  • Add-on reporting tools zoals Lasernet en Docentric: goede tooling om snel rapporten mee te ontwikkelen, hier zijn echter wel licentiekosten aan verbonden
  • Business documents in Finance and Operations: het ontwikkelen van nieuwe documenten met behulp van business documents is nog erg omslachtig en een ervaren business consultant is nodig om document definities te maken en/of te wijzigen
  • PowerBI: Power BI is een krachtige tool om informatie uit data te halen, maar is minder geschikt om te gebruiken voor het maken van documenten

Dynamic People heeft nieuwe functionaliteit ontwikkeld om documenten te genereren met data onttrokken uit Microsoft Dynamics Finance and Operations (F&O). De nieuwe module heet User Document Generator (UDG). Het proces bestaat uit het opvragen en het uitlezen van data uit F&O en het gebruikmaken van Microsoft Excel als report designer. We hebben  Excel gekozen als tool omdat bijna iedereen dat heeft en weet hoe het werkt.

Het definiëren van rapporten voor UDG bestaat uit 2 onderdelen:

  1. Microsoft Excel als report designer – De document templates worden ontwikkeld in Excel, hierbij kun je eenvoudig aanpassingen maken. Door middel van formules komt de data uit de query’s op de juiste plek in het rapport.
  2. UDG Query – voor het onttrekken van data uit het systeem maken we gebruik van een query designer voor data uit de tabellen/data entiteiten/views. Het maken van de query is een intuïtief proces, dat gebaseerd is op de advanced query functionaliteit van Microsoft, alleen dan gebruikersvriendelijker en met meer flexibiliteit. Je koppelt de query aan een Microsoft Excel template waar de lay-out van het rapport is opgemaakt.

Het mooie van UDG is dat het mogelijk is om vanuit elk formulier in F&O een knop in het menu te creëren die de functionaliteit beschikbaar maakt. Er is hier geen ontwikkelaar voor nodig! Wil je vanaf het transfer order formulier bijvoorbeeld UDG documenten genereren, dan kun je dit eenvoudig toevoegen in de setup.

Wanneer er een UDG rapport is gegenereerd dan zijn er verschillende opties om de documenten te distribueren. Je kan de documenten downloaden als Excel- of pdfbestanden (evt. als zip-bestand), toevoegen aan een record in F&O of mailen.

Wat we vaak zien is dat voor verschillende rapporten gebruik wordt gemaakt van dezelfde data. Hier hebben we een feature voor ontwikkeld die ervoor zorgt dat je gemaakte rapporten eenvoudig kunt kopiëren en releasen naar andere omgevingen.

Met UDG geven we gebruikers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier om zelf rapporten te maken, hierbij zijn ontwikkelaars niet nodig. Bij een nieuw F&O implementatieproject willen klanten vaak gebruik blijven maken van bestaande templates. Door gebruik te maken van Microsoft Excel en UDG kunnen eindgebruikers zelf aan de slag om de templates op te maken. Na een korte training zijn medewerkers in staat om het hele proces zelf uit te voeren.

Ben je geïnteresseerd of wil je meer weten? Neem dan even contact met ons op via sales@dynamicpeople.com, dan plannen we een afspraak!