Dynamic People > Nieuws & Blog > Microsoft Dynamics 365 for Field Service

Microsoft Dynamics 365 for Field Service

Vergroot de slagkracht van uw buitendienst 

Al vóórdat in 2017 Microsoft Dynamics 365 for Field Service uitkwam, is het door Dynamic People geïmplementeerd bij Handicare in Heerhugowaard. Het was de allereerste keer dat het pakket – toen nog onder de naam Field One – in Nederland werd ingezet. “Wij hadden er geloof in én Microsoft ook,” verklaart Kevin Hendricks. “De overname van Field One was van strategisch belang voor Microsoft, want het servicestuk ontbrak nog in het portfolio.”

Handicare installeert trapliften bij hulpbehoevende mensen thuis. Voor de planning van monteurs werd reeds een field service applicatie gebruikt, maar die was niet één-op-één gekoppeld met het CRM. “Dat betekent dat er werk dubbelop werd gedaan en dat komt de efficiency niet ten goede. Tech was Handicare al vooruitstrevend bezig, want er zijn bedrijven te over die de serviceactiviteiten zonder field service module plannen en dat is heel bewerkelijk. Ik adviseer ieder bedrijf dat servicewerk en een buitendienst heeft, om een keer bij een vergelijkbaar bedrijf te kijken hoe die het werk organiseren met behulp van een dergelijke module. Dan zie je direct hoeveel profijt je daarvan kunt hebben,” betoogt Kevin. “Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs de Microsoft oplossing te zijn, al preek ik natuurlijk voor eigen parochie. Field Service is een zeer volwassen pakket dat niet onderdoet voor gerenommeerde pakketten die al langer op de markt zijn. De grote kracht van Field Service is dat het volledig integreert met en zelfst echt onderdeel wordt van Microsoft Dynamics 365. Als je dat reeds als CRM gebruikt -en dat gold ook zo voor Handicare- dan is dit de meest logische stap. Een dergelijke implementatie is tijdintensief en dus kostbaar, maar nu kun je voortbouwen op het bestaande CRM en daarmee beperk je de implementatiekosten aanzienlijk.”

Snijvlak Project Service en Field Service … 

Kevin Hendricks is als functioneel en technisch consultant goed bekend met de ins en outs van vrijwel alle Microsoft pakketten. Hij weet hoe belangrijk het is voor servicegerichte bedrijven om de resources in het veld optimaal in te kunnen zetten. “Er wordt soms gedacht dat Microsoft 365 for Project Service daar het meest ideale pakket voor is, maar dat is toch echt meer voor high level. Project Service zetten we in bij bedrijven waar projecten over een langere periode gepland moeten worden. Daar spelen andere zaken zoals het vormen van teams met meerdere taken, het bewaken van de projectvoortgang en tussentijdse deelfacturatie. Beide pakketten zijn bedoeld om mensen en tijd in te plannen, maar als de nadruk ligt op onderhouds- en reparatiewerk dan kom je ontegenzeglijk uit bij Field Service. Dat biedt alles wat je wenst qua tracking, routing, planning van SLA’s etc. Het een sluit het ander niet uit, want er zijn klanten waar Project Service én Field Service beide gebruikt worden. Dat kan ook prima samengaan, want beide integreren ze volledig met Microsoft Dynamics 365 en ze maken allebei gebruik van het nieuwe schedule board. Je hebt dus één planbord waarop alles te zien is.”

Een onmisbare tool voor engineers in het veld

Field Service maakt dat de backoffice proactief de buitendienst kan aansturen. Door het heldere inzicht kun je klanten beter informeren over aankomsttijden, tijdsduur en over de aard van de verrichtte werkzaamheden. Daardoor neemt de klanttevredenheid toe. “Tijd, equipment, routes en vervolgacties van technici kunnen uiterst efficiënt ingepland worden. Dat geeft rust en maximaal overzicht aan de kant van de planning en de monteur in het veld kan alles met zijn mobile device managen. Het is een onmisbare toevoeging aan de traditionele gereedschapskist.”
Field Service is een absolute meerwaarde voor elke servicegerichte organisatie waar de klant centraal staat. Bel ons voor een afspraak, dan tonen we in een demo hoe ook u de productiviteit van de medewerkers én de klanttevredenheid kunt verhogen.”