Dynamic People > Nieuws & Blog > Oplossing/toepassing > Dynamics 365 Field Service: de nieuwe marktleider?

Dynamics 365 Field Service: de nieuwe marktleider?

Bedrijven met een groot deel van hun resources in de buitendienst hebben een belangrijke taak: het managen van iedereen die onderweg is. Want elke commercieel directeur of operations manager weet: een soepel geregelde en strak geplande buitendienst is de sleutel naar een tevreden klant en succesvolle business. Microsoft Dynamics 365 (CRM) met field service management kan deze optimale synergie tussen binnen- en buitendienst faciliteren. Constante ontwikkelingen en verbeteringen zorgen voor een innovatief product dat in rap tempo de markt verovert. Zijn zij succesvol genoeg om een nieuwe marktleider te worden?

Als je het onze consultants vraagt wel. Dynamics 365 (voorheen Microsoft CRM) maakt het nu mogelijk om de administratie (ERP), CRM en field service management vanuit één pakket te coördineren. Eindelijk is alles geïntegreerd in één systeem; van verkoop, installatie, facturatie tot after sales en service. Ieder buitendienstbedrijf heeft baat bij Microsoft Dynamics 365 Field Service.

Een flexibele buitendienst

Dagelijks komt zowel de buitendienst, als de organisatie en de klant vele irritaties tegen die bovendien veel tijd en geld kosten. Veel van deze irritatiepunten zijn een direct gevolg van een inflexibele planning. Wanneer bijvoorbeeld de afspraak van een monteur uitloopt waardoor hij te laat is voor zijn volgende afspraak. Klanten die vervolgens constant aan de telefoon hangen met de klantenservice. Planners in de binnendienst die dit soort situaties lang niet altijd kunnen voorkomen, maar wel last hebben van de gevolgen. Een planning voor de buitendienst waarbij de organisatie kan inspelen op actuele informatie, zorgt voor fijnere werkomstandigheden voor de buitendienst, een blije klant en het maakt het werk van de binnendienst efficiënter en effectiever. Het bespaart tijd, kosten en frustraties.

Dynamics 365 for field service: de weg naar marktdominantie

Problemen en irritaties als deze kunnen gemakkelijk verholpen worden door een effectieve implementatie van een field service oplossing. Dynamics 365 Field service is zo’n oplossing. Nog nooit was het zo overzichtelijk en makkelijk om processen te automatiseren én te optimaliseren. Wanneer een monteur dreigt uit- of in te lopen op zijn planning, kunnen de roosters live geoptimaliseerd worden om efficiënter te werken. Dankzij inzicht in de actuele status van orders en processen kan de capaciteit optimaal benut worden en neemt de flexibiliteit een enorme vlucht. Het plannen automatiseren? Dankzij resource scheduling optimization (RSO) kunnen resources automatisch ingedeeld worden op basis van jouw criteria, wat een flinke kostenbesparing oplevert. Daarnaast is het voor klanten ook niet meer nodig om regelmatig contact op te nemen met de klantenservice omdat zij automatisch op de hoogte gehouden kunnen worden, leidend tot kostenbesparing én een tevreden klant. Zo makkelijk werd het u nog niet eerder gemaakt! Het is dan ook niet verrassend dat de feedback uit de markt én de ervaringen van onze consultants enorm positief zijn na deze lancering.

microsoft-dynamics-365-field-service-nieuwe-marktleider

Het Dynamics 365 Field Service planning board

Verbeterpunten Field Service Management

Alles wijst erop dat een nieuwe ster geboren is en volgens de huidige ontwikkelingen zal Microsoft Dynamics Field Service zich snel kunnen meten met de marktleiders. Toch zouden wij Dynamic People niet zijn als wij met onze ervaring kritisch naar een dergelijk innovatief product zouden kijken.

Hoe ver ga je voor perfecte optimalisering?

Een voorbeeld van zo’n verbetering is het feit dat Microsoft nog niet transparant is over de rekenkracht van de oplossing. Daardoor is het lastig in te schatten tot welk niveau je de software de ‘Work Orders’ en de werkuren van de monteurs moet laten doorzoeken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om álle ‘Work Orders’ en álle monteurs te laten doorzoeken om tot een optimale planning te komen, of om genoegen te nemen met een goede planning waarbij slechts een selectie van het aantal ‘Work Orders’ en monteurs zal worden doorzocht. Door de onbekende rekenkracht is het namelijk lastig in te schatten hoe lang het systeem nodig heeft om een bepaalde hoeveelheid data te doorzoeken. Is dit drie uur of misschien wel drie maanden?

Optimaliseren naar real time verkeerssituaties

Daarnaast biedt de live scheduling functie, waarbij de resources automatisch ingedeeld kunnen worden, momenteel geen mogelijkheid om rekening te houden met het actuele verkeer. Wanneer in theorie de ene chauffeur een kortere reistijd heeft naar het einddoel dan een andere chauffeur, wordt hij automatisch ingedeeld op die route. Wanneer een verkeersopstopping zijn reistijd zou verdubbelen, zal nu nog steeds dezelfde chauffeur op de taak worden ingedeeld. Aanvullend hierop, is het nog niet mogelijk om een andere locatieprovider dan Bing te gebruiken. Wordt er in uw buitendienst bovendien gereden met zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens? In dat geval kan Field Service nog geen rekening houden met het lagere snelheidslimiet wat tot gevolg heeft dat de vervoerder in werkelijkheid meer tijd nodig heeft voor een bepaalde rit dan het systeem in kan schatten. Deze verkeers-details kunnen momenteel dus alsnog een compleet efficiënte en flexibele planning in de weg staan.

microsoft-dynamics-365-field-service-nieuwe-marktleider

Field Service Mobile – work orders, planning en actuele informatie inzichtelijk

Onze consultants zijn experts in dergelijke vraagstukken en zijn dagelijks bezig met het implementeren van software voor klanten. Bovendien zijn zij nauw betrokken bij de Microsoft trajecten en dus altijd op de hoogte van de meest actuele toepassingen. Om die reden kunnen wij ervoor zorgen dat de juiste toepassingen direct waarde opleveren voor uw bedrijf waardoor u meteen een flexibelere buitendienst creëert die tijd, frustraties en kosten bespaart. Met goed advies helpen we u graag op weg om uw processen te automatiseren en te optimaliseren, en hebben we een oplossing voor iedere case.

Met nog een aantal punten om aan te pakken, is Microsoft dus hard op weg om zich te kunnen meten met de marktleiders. Tijd voor een effectieve en kostenbesparende buitendienst! Zeker wanneer u al Microsoft Dynamics 365 gebruikt, is het een logische stap om ook Field Service te gaan gebruiken om nog slimmer te werken en klanttevredenheid te vergroten.
Wij hebben bovendien additionele specialties ontwikkeld die uw proces van contractvorming tot after sales service nog verder optimaliseren. Neem contact met ons op voor meer informatie over Agreement Templating en Questionnaire.